Se întâmplă la pompă, iar șoferii de mașini pe benzină și motorină nu mai au nicio șansă să scape

de: Alexandru Puiu
02 02. 2022

În ultima lună, sunt șanse mari să nu-ți fi crescut salariul cu 10%. Din păcate, asta s-a întâmplat cu prețul la benzină și motorină, iar în următoarele săptămâni, respectiva scumpire se va resimți la păine, ulei, carne și în aproape orice alt domeniu. Mai grav decât atât este însă că scumpirile la carburant nu par să se oprească.

În ianuarie 2022, prețul la benzină și motorină pe meleaguri mioritice a înregistrat o creștere de aproximativ 10%. În unele regiuni ale țării, s-ar putea să fie chiar mai mare decât atât. Aceasta este o consecință a mai multor factori, începând cu evoluția cotațiilor internaționale ale produselor petroliere. Au contribuit, de asemenea, aprecierea dolarului în raport cu leul românesc, majorarea accizelor impuse de statul român și creșterea costurilor cu utilitățile și biocarburanții.

Deja extraordinare, scumpirile sunt doar la început

La finalul anului trecut, un litru de benzină standard costa 6,1 lei la OMV Petrom în București, în timp ce motorina se reflecta într-un preț de 6,07 lei. La ora actuală, valorile respectiv au crescut la 6,7 lei, respectiv 6,67 lei.

Deși românii sunt dezamăgiți pe bună dreptate de această situație, la nivel european, doar două state au combustibil la pompă mai ieftin decât în România. Este vorba de Bulgaria și Polonia. Atât. În țările nordice, de exemplu, prețul carburanților este cu 50% mai ridicat decât în țara noastră.

Cu toate că nu reprezintă un procent foarte mare din creșterea totală, trebuie avut în vedere că 8 bani/l sau 13% din scumpirea de 60 de bani din ultima lună este rezultatul majorării accizelor de la începutul anului, ca urmare a actualizării nivelului acestora cu creșterea prețurilor de consum comunicată oficial de Institutul Național de Statistică (INS). Ca referință, de la 1 ianuarie 2022, accizele au crescut cu aproximativ 3,55%, de la 1,827 lei în 2021 la 1,892 lei pe litrul de benzină, respectiv de la 1,674 lei la 1,735 lei pe litrul de motorină.

Problema majoră vine însă de la prețul petrolului, acesta s-a apreciat cu 15% față de cotațiile de la finalul anului trecut. În ultima zi din decembrie era cotat la 78 de dolari pe baril, iar în prezent se tranzacționează cu 90 de dolari pe baril. Cifrele respective se resimt aproape în timp real în România, pentru noi importăm de două ori mai mult petrol decât exportăm. În primele 11 luni ale anului trecut, România a importat 6,1 milioane tone echivalent petrol (tep) și a produs 2,85 milioane tep.

Nu pot fi ignorate nici scumpirile la utilități din ultimele luni, la gaz și curent. Acestea sunt necesare în procesul de producție al rafinăriilor, iar impactul lor financiar se răsfrânge, din nou, asupra populației, la pompă.